EDUinspiracje: nominowane projekty 2024

Celem konkursu jest wyłonienie najlepszych projektów oraz promocja placówek, które podejmują ciekawe tematy, są kreatywne, inspirują innych do działania, wspierają innowacje edukacyjne oraz mają wpływ na społeczeństwo lokalne. W 2024 r. konkurs EDUinspiracje odbywał się pod hasłem „Nowe horyzonty w edukacji”.

Oto lista nominowanych w podziale na kategorie:

Działania społeczne

Fundacja Pasjonaci Życia (LAUREAT)

Tytuł projektu:
You are more than one life – adult education for promotion of transplantation

Projekt miał na celu wspomóc organizacje partnerskie w promowaniu dawstwa organów i transplantologii, angażując osoby po przeszczepach w działania edukacyjne i informacyjne. Jego zwieńczenie to organizacja konferencji w celu wymiany doświadczeń, opracowanie broszury z dobrymi praktykami, program szkoleniowy dla edukatorów oraz 30 filmów edukacyjnych. Projekt przyczynił się do wzrostu świadomości społecznej o wartości dawstwa organów, wspierając reintegrację osób po przeszczepie w życie zawodowe i społeczne.

Zespół Szkół Rolniczych Centrum Kształcenia Zawodowego w Pszczelej Woli

Tytuł projektu: 
Projekt realizowany w ramach Akredytacji w sektorze Kształcenie i szkolenia zawodowe

Projekt skierowany do uczniów Technikum Gastronomicznego i Technikum Pszczelarstwa oferował staże zagraniczne, podczas których uczniowie zdobywali doświadczenie zawodowe w kuchni, salach restauracyjnych oraz w zakładaniu i prowadzeniu gospodarstw pszczelarskich. Dzięki temu nabyli praktyczne umiejętności w zakresie planowania prac pasiecznych, pozyskiwania i przetwarzania produktów pszczelich. Projekt wspierał rozwój kompetencji społecznych, językowych oraz przedsiębiorczości, poprawiając organizację pracy i ucząc otwartości na różnorodność kulturową. Uczestniczyli w nim uczniowie o mniejszych szansach edukacyjnych, co przyczyniło się do wyrównania ich szans na rynku pracy. Udział w projekcie zwiększył świadomość językową, podniósł kompetencje językowe oraz umożliwił lepsze perspektywy zawodowe dzięki międzynarodowej certyfikacji.

Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 1 im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego Społecznego Towarzystwa Oświatowego w Warszawie

Tytuł projektu:
FEEL – Future Empowered European Leaders

„FEEL – Future Empowered European Leaders” to projekt mający na celu rozwój umiejętności XXI wieku u uczniów i nauczycieli z sześciu krajów. Uczestnicy pracowali nad kompetencjami cyfrowymi, językowymi oraz krytycznym myśleniem, analizując takie globalne wyzwania, jak zmiany klimatyczne, sztuczna inteligencja czy integracja. Przez podejście projektowe i współpracę międzynarodową uczniowie rozwijali umiejętności potrzebne w przyszłej edukacji i pracy. Podsumowaniem działań była prezentacja wyników w Parlamencie Europejskim.

Akademia Tarnowska

Tytuł projektu:
Improving Geriatric Patient Satisfaction: Development of a High-Fidelity E-learning Simulation Course to Develop Intercultural Skills in Geriatric Patient Care

Projekt ma na celu poprawę przygotowania studentów pielęgniarstwa do opieki nad osobami starszymi, uwzględniając ich potrzeby oraz wyzwania międzykulturowe. W ramach współpracy 7 partnerów z 5 krajów stworzyło kurs z pielęgniarstwa geriatrycznego oparty na metodzie symulacji i założeniach konstruktywizmu społecznego. Efektem projektu jest opracowanie kursów blended learning, przeprowadzenie pilotaży, stworzenie studiów przypadku oraz wytycznych do ich wdrażania i modernizacji, co pozwoli na ich zastosowanie w innych obszarach edukacji pielęgniarskiej.

Fundacja Ważne Sprawy

Tytuł projektu:
Stan Młodych 2023

Projekt „Stan Młodych 2023” to inicjatywa mająca na celu stworzenie przestrzeni do neutralnej politycznie debaty młodzieży z decydentami i ekspertami. Zajmuje się podnoszeniem jakości debaty publicznej, przeciwdziałając radykalizacji i bańkom informacyjnym. Dzięki edukacji pozaformalnej upowszechnia równy dialog niezależnie od doświadczenia czy stanowiska. Celem jest kreowanie jakościowej debaty o wartościach UE, rozwój kompetencji debatowania oraz promowanie głosu młodych osób w przestrzeni publicznej.

Uczniowski Klub Sportowy BUSHIDO

Tytuł projektu:
Karate w Europie – rozwój, doświadczenie, różnorodność i integracja

Projekt realizowany w ramach programu Mobilności pracowników w dziedzinie sportu (KA182-SPO) miał na celu rozwój kompetencji pracowników UKS BUSHIDO w obszarach treningu, zarządzania i organizacji klubu sportowego, z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju i transformacji cyfrowej. Program umożliwił podniesienie umiejętności trenerów, promując aktywny i ekologiczny styl życia oraz postawy tolerancji i równości. Efektem było nawiązanie międzynarodowych kontaktów, a także stworzenie europejskiej sieci trenerów ashihara karate i opracowanie przewodnika z zasadami współpracy międzynarodowej.

Podlaska Wojewódzka Komenda Ochotniczych Hufców Pracy

Tytuł projektu:
Dla wszystkich starczy miejsca pod wspólnym dachem nieba – most przyjaźni

W ramach projektu zorganizowano wymianę młodzieży z udziałem 20 uczestników (10 z Litwy i 10 z Polski) w Ośrodku Szkolenia i Wychowania OHP w Wasilkowie. Projekt miał na celu inspirowanie młodzieży do wspólnych działań, rozwijanie pasji, naukę współpracy w międzynarodowej grupie oraz pogłębianie wiedzy o historii i tradycjach Polski i Litwy. Uczestnicy zbudowali „Wiatę – most przyjaźni”, organizowali warsztaty, wyprawy edukacyjne oraz integracyjne gry i zabawy. Finał projektu stanowiło uroczyste otwarcie wiaty z udziałem lokalnej społeczności. Wymiana zakończyła się decyzją o kontynuacji współpracy w nowym projekcie.

Centrum Współpracy Młodzieży (CWM)

Tytuł projektu:
Superheroes 2021/2022!

CWM ma ogromne doświadczenie w realizacji projektów wolontariatu EKS. W ramach „Superheroes 2021/2022!” zaangażowano 25 wolontariuszy, w tym 15 osób z mniejszymi szansami (7 uchodźców z Ukrainy). Zorganizowano również Galę Wolontariatu. Uczestnicy rozwijali kompetencje kluczowe, budując odpowiedzialne i solidarne społeczeństwo obywatelskie. W czasie pandemii i kryzysu uchodźczego wspierali lokalną społeczność i oddolne inicjatywy. Udział uchodźców z Ukrainy zapewnił im wsparcie i umożliwił aktywne zaangażowanie w pomoc potrzebującym.

Ekologia

Szkoła Podstawowa nr 363 im. Profesora Witolda Doroszewskiego w Warszawie (LAUREAT)

Tytuł projektu:
Szkoła nowoczesna, ekologiczna i włączająca

Projekt „Szkoła nowoczesna, ekologiczna i włączająca” rozpoczął się w roku szkolnym 2022/2023. Celem było wdrożenie nowoczesnych, ekologicznych i włączających praktyk edukacyjnych z udziałem nauczycieli z 8 krajów europejskich. Efektem były liczne inicjatywy: Ekologiczny Koncert, Tydzień Ziemi, międzynarodowe projekty eTwinning oraz wzrost zaangażowania uczniów w działalność ekologiczną. Projekt przyniósł trwałe zmiany, w tym proekologiczne praktyki i otwarte lekcje.

Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu

Tytuł projektu:
Fostering Digital and Green Transformation in SMEs

Projekt „FoDiGreT” miał na celu opracowanie programu nauczania dotyczącego ekologicznych efektów technologii cyfrowych, z wykorzystaniem nowoczesnych metod audiowizualnych. Skierowany do studentów, nauczycieli akademickich i przedstawicieli MŚP, promował umiejętności związane z zieloną transformacją cyfrową, zwiększając świadomość ekologiczną oraz kompetencje w zakresie zarządzania innowacjami ekologicznymi. Rezultatem projektu było zwiększenie wiedzy o cyfrowych technologiach wspierających zrównoważony rozwój oraz przygotowanie przyszłych liderów do wdrażania tych rozwiązań w biznesie.

Zespół Szkół Przemysłu Mody i Reklamy im. W.S. Reymonta w Częstochowie

Tytuł projektu:
RE:co! Dokąd zmierzamy?

Projekt skupił się na transformacji cyfrowej, rozwoju kluczowych kompetencji oraz ochronie środowiska. Zrealizowano cele związane z przeciwdziałaniem przedwczesnemu kończeniu nauki i poprawą atrakcyjności kształcenia zawodowego. Uczestnicy pogłębili świadomość ekologiczną, a kadra zyskała nowe kompetencje, tworząc bibliotekę dobrych praktyk. Projekt promował współpracę międzynarodową, zwiększając motywację do nauki. Rezultaty, takie jak multimedialna biblioteka, baza fryzur, słownik zawodowy, mural i kolekcja Master Classes, zostały udostępnione w mediach społecznościowych, wspierając edukację VET w Europie.

Fundacja Rysy

Tytuł projektu:
#FirstAid+

Projekt ma na celu zwiększenie kompetencji 24 pracowników młodzieżowych z 4 krajów w zakresie nauczania pierwszej pomocy jako narzędzia edukacji pozaformalnej. Uczestnicy uczą się poprzez gry, ćwiczenia, pozoracje i eventy, rozwijając takie umiejętności, jak praca zespołowa, komunikacja w kryzysie, radzenie sobie ze stresem oraz podejmowanie decyzji w sytuacjach zagrożenia życia. Projekt wykorzystuje nowoczesne technologie – VR i fantomy QCPR – promując edukację w bezpiecznych warunkach. Ponadto angażuje uczestników w ekologiczną realizację działań i edukację w zakresie pierwszej pomocy przedweterynaryjnej.

Fundacja Inthinknity

Tytuł projektu:
EkoLOGIKA – mobilność edukacyjna seniorów szansą na podniesienie podstawowych umiejętności matematycznych i nabycie wiedzy z dziedziny ekologii

Fundacja Inthinknity z Gdyni realizowała projekt skierowany do seniorów z regionu Trójmiasta mający na celu włączenie społeczne i rozwój umiejętności matematycznych oraz ekologicznych. Projekt obejmował mobilność edukacyjną dla 20 seniorów i job shadowing dla 10 pracowników Fundacji. Uczestnicy nabyli wiedzę w zakresie rachunkowości i ekologii, a także wdrożyli praktyki proekologiczne, takie jak recycling i minimalizowanie zużycia surowców. Projekt wprowadził także nowy program edukacyjny EkoLOGIKA.

Zespół Szkół Politechnicznych w Głogowie

Tytuł projektu:
ECO 3D

Uczniowie Zespołu Szkół Politechnicznych w Głogowie oraz Industrialnego Koledżu z Kamieńca Podolskiego zrealizowali projekt „ECO 3D”. Celem było stworzenie czterech stanowisk dydaktycznych z drukarkami 3D, które umożliwiały produkcję zabawek z plastiku pozyskanego z butelek PET. Uczniowie opracowywali matryce, korzystali z długopisów konstrukcyjnych i wdrażali technologię druku 3D w ekologicznych procesach produkcji. Projekt promował zrównoważony rozwój oraz edukację ekologiczną i technologiczną, angażując również przedszkolaków z Głogowa.

Fundacja „Aktywni-Kreatywni”

Tytuł projektu:
EkoFit

Projekt miał na celu rozwijanie świadomości ekologicznej i promowanie racjonalnego stylu życia. W działaniach uczestniczyło 80 osób, co przekroczyło założony cel minimalny (50 osób). Rezultaty obejmowały wzrost wiedzy uczestników o ponad 80%, co potwierdziły ankiety ewaluacyjne. Kluczowe działania to plogging, ekoquesting, warsztaty zero waste oraz kampanie edukacyjne. Projekt inspirował do proekologicznych działań, wzmacniając aktywność społeczną i świadomość wpływu konsumpcji na środowisko, zgodnie z celami założonymi w harmonogramie.

Niepubliczna Szkoła Podstawowa „Klasyk” w Puławach

Tytuł projektu:
Działamy lokalnie, chronimy globalnie – Eko Klasyk nie marnuje żywności!

Projekt „Działamy lokalnie, chronimy globalnie – Eko Klasyk nie marnuje żywności!” koncentrował się na ochronie środowiska i rozwijaniu kompetencji ekologicznych wśród uczniów. 20 osób z Niepublicznej Szkoły Podstawowej „Klasyk” w Puławach uczestniczyło w pięciodniowej mobilności do Włoch, gdzie brali udział w warsztatach o marnowaniu żywności, oszczędzaniu energii i wody oraz wykorzystywaniu pozostałej żywności. Projekt sprzyjał rozwojowi kompetencji językowych, obywatelskich i interpersonalnych, a także integracji rówieśniczej. Uczniowie poznali kulturę i historię Włoch oraz współpracowali z rówieśnikami w tworzeniu materiałów edukacyjnych.

Synergia dla edukacji

Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu (LAUREAT)

Tytuł projektu:
Digital Skills in Farming for Future Agriculture

Projekt promuje transformację cyfrową w kształceniu zawodowym sektora rolno-spożywczego, szczególnie na obszarach wiejskich. Jego celem było opracowanie modelu szkolenia zawodowego podnoszącego umiejętności cyfrowe osób pracujących w tym sektorze. Powstały platforma z elastycznym kursem MOOC oraz cyfrowe repozytorium Otwartych Zasobów Edukacyjnych. Projekt wspierał nauczycieli i trenerów, zmniejszając cyfrową przepaść, a także promował naukę przez całe życie. Rezultatem jest także szeroka promocja projektu przez kanały online i offline.

Politechnika Śląska

Tytuł projektu:
Strategic partnership for fostering circular economy approach in extractive industry related study programmes

Projekt miał na celu stworzenie platformy szkoleniowej umożliwiającej aktualizację programów edukacyjnych w zakresie gospodarki odpadami w przemyśle wydobywczym, z naciskiem na zasady gospodarki o obiegu zamkniętym. Obejmuje to kopaliny energetyczne, w tym ropę, gaz, węgiel oraz kopaliny pospolite i metaliczne. Kluczowe rezultaty to modelowy program studiów magisterskich, kurs e-learningowy, program studiów podyplomowych oraz zestawienie norm prawnych. Projekt pozwolił na kształcenie inżynierów gotowych stosować gospodarkę o obiegu zamkniętym, wspierając zrównoważony rozwój przemysłu wydobywczego.

Szkoła Podstawowa nr 5 im. Janusza Kusocińskiego w Świdniku

Tytuł projektu:
CLIL for STEAM

Projekt „CLIL for STEAM” miał na celu integrację nauczania przedmiotów STEAM z metodą CLIL (Content and Language Integrated Learning), łączącą przekazywanie treści merytorycznych z nauką języka obcego. Kluczowe cele to przygotowanie nauczycieli do tworzenia własnych materiałów CLIL oraz dostarczenie wysokiej jakości zasobów dydaktycznych dla uczniów i nauczycieli. Projekt obejmował współpracę szkół, fundacji oraz instytucji naukowych z pięciu krajów. Powstały m.in. poradniki, materiały dydaktyczne, filmy oraz scenariusze lekcji, udostępnione na specjalnej platformie.

Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Tytuł projektu:
polski.info – Further development of the e-learning platform for the Polish language 

Projekt skupiał się na opracowaniu innowacyjnych narzędzi do nauki języka polskiego jako obcego. Zespół ekspertów z Polski i zagranicy, w tym specjaliści w nauczaniu języków i programowaniu, stworzył zasoby przeznaczone dla uczniów na poziomie B1, uwzględniając ciągłość z poziomami A. Materiały podzielono na moduły, prezentując codzienne sytuacje, tak by wspierać praktyczne i kulturowe zrozumienie języka. Platforma zapewnia autonomię uczącym się, oferując nagrania, ilustracje i interaktywne słowniki.

Umiejętności cyfrowe

Fundacja Małopolska Izba Samorządowa (LAUREAT)

Tytuł projektu:
Bots and Artificial Intelligence: developing competences to deal with the new coworkers

Projekt „BAI” ma na celu wspieranie pracowników w rozwijaniu kompetencji niezbędnych do skutecznego radzenia sobie z wyzwaniami wynikającymi z obecności robotów i sztucznej inteligencji w pracy. Skupia się na takich umiejętnościach, jak inteligencja emocjonalna, praca zespołowa, zdolności adaptacyjne i krytyczne myślenie. Rezultatem projektu będą studia przypadków ilustrujące wpływ AI i robotyki na rynek pracy oraz szkolenia z zakresu sztucznej inteligencji i umiejętności miękkich, umożliwiające pracownikom przystosowanie się do zmieniającego się środowiska pracy.

Publiczna Szkoła Podstawowa nr 14 Integracyjna im. Jana Pawła II w Radomiu

Tytuł projektu:
Razem dla uczniów

Projekt „Razem dla uczniów” zrealizowany przez nauczycieli szkoły w Radomiu, obejmujący 18 mobilności, miał na celu doskonalenie kompetencji nauczycieli i terapeutów w zakresie nowych metod nauczania, motywowania uczniów oraz wykorzystywania technologii cyfrowych w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Efektem projektu była poprawa wyników uczniów, aktywność w zajęciach oraz wzrost umiejętności nauczycieli w stosowaniu narzędzi TIK, VR i sztucznej inteligencji. Warsztaty, takie jak „Pozytywna szkoła” oraz „Aplikacje cyfrowe”, umożliwiły wymianę wiedzy.

Uniwersytet Jagielloński

Tytuł projektu:
Experience and immersive technologies – from creative practice to educational theory

Projekt miał na celu rozwój kształcenia dla menedżerów kultury i mediów oraz artystów w zakresie nowych technologii immersyjnych (XR, VR, AR, MR) i ich zastosowania do angażowania odbiorców. Efektem było podniesienie kompetencji w projektowaniu i ewaluacji doświadczeń immersyjnych w zarządzaniu kulturą w cyfrowym świecie. Innowacyjne podejście, oparte na metodzie „research as a practice” i cyklu Kolba, zaowocowało opracowaniem programu edukacyjnego, szkoleń dla kadry akademickiej oraz otwartych zasobów edukacyjnych. Wyniki projektu umożliwią samodzielne poszerzanie wiedzy przez młodych artystów.

PCG Polska Sp. z o.o.

Tytuł projektu:
BONDING – Facilitating intergenerational solidarity and learning through building friendships between youngsters and elderly

Projekt „BONDING” ma na celu promowanie współpracy międzypokoleniowej i solidarności poprzez zaangażowanie młodzieży w wolontariat na rzecz osób starszych zagrożonych izolacją. W ramach projektu opracowano narzędzia edukacyjne, takie jak interaktywny kurs e-learningowy oraz platforma sieciowa wspierająca tworzenie kontaktów i podnoszenie świadomości. Wolontariusze angażowali się w pomoc starszym osobom m.in. przez cotygodniowe telefony czy wizyty. Projekt przyczynia się do budowania spójnych społeczności, promując szacunek między pokoleniami oraz zwalczanie dyskryminacji.

Uniwersytet Zielonogórski

Tytuł projektu:
Praktyczne warsztaty dla młodzieży ze szkół średnich z zakresu elektroniki, programowania, modelowania oraz druku 3D

Projekt skierowany jest do młodzieży w wieku 15-20 lat, uczniów szkół średnich z różnych środowisk. Celem jest zmniejszenie wykluczenia cyfrowego poprzez naukę obsługi nowoczesnych urządzeń edukacyjnych, programowania oraz rozwiązań z zakresu elektroniki. Uczestnicy zdobędą wiedzę na temat cyberbezpieczeństwa, ochrony danych i metod pracy w grupie. Projekt umożliwi odkrycie nowych zawodowych perspektyw, w tym dla osób z niepełnosprawnościami, oraz rozwój umiejętności przydatnych na rynku pracy. Dzięki warsztatom młodzież zdobędzie wiedzę o Smart City, Smart Grid oraz będzie mogła rozwijać motywację do realizacji projektów technologicznych.

Fundacja Mapa Pasji

Tytuł projektu:
Creative educators of digital arts & culture

Seniorzy są szczególnie narażeni na wykluczenie cyfrowe i społeczne – zwłaszcza w obliczu pandemii COVID-19, która uwypukliła ich ograniczone kompetencje cyfrowe. Projekt realizowany przez 6 partnerów z 5 krajów odpowiada na te wyzwania, oferując innowacyjny program edukacji cyfrowej dla osób starszych. Dzięki zajęciom seniorzy bezpiecznie poznają zasoby kultury online, rozwijają kreatywność i tworzą międzynarodową społeczność. Kluczowym rezultatem jest platforma Seniortube – miejsce wymiany doświadczeń i osiągnięć seniorów, wspierające dalszy rozwój ich umiejętności cyfrowych.

Miasto Leszno

Tytuł projektu:
Młoda e-demokracja

Projekt miał na celu naukę, wymianę dobrych praktyk i rozwój nowych pomysłów na zaangażowanie młodzieży we współtworzenie miasta z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Kluczowym elementem były warsztaty z programowania prowadzone przez firmę Halpress w Leszczyńskim Centrum Biznesu. Uczestnicy nauczyli się programowania w środowisku XOJO, tworzyli gry i aplikacje desktopowe, w tym system głosowania w ramach projektu eDemokracja. Projekt rozwijał kompetencje IT, językowe oraz wspierał włączenie młodych ludzi w działania na rzecz społeczności lokalnej.

Zespół Szkół nr 3 im. Jana III Sobieskiego w Szczytnie

Tytuł projektu:
Wyższe kompetencje ucznia drogą do sukcesu zawodowego

Zespół Szkół nr 3 w Szczytnie zrealizował projekt „Wyższe kompetencje ucznia drogą do sukcesu zawodowego”, którego celem było rozwijanie kompetencji cyfrowych, językowych i kulturowych wśród uczniów. Udział w mobilności do Portugalii pozwolił rozwinąć umiejętności z zakresu robotyki, języków obcych oraz zintegrować się z rówieśnikami. Uczestnicy zwiększyli kompetencje cyfrowe, matematyczne, społeczne i językowe, a także stworzyli wspólny program modułowy. Projekt miał pozytywny wpływ na rozwój uczniów, w tym na osobę pod opieką psychologiczną, która stała się bardziej otwarta. Upowszechniono rezultaty poprzez działania promocyjne w szkole i lokalnej społeczności.

Wyrównywanie szans

Fundacja Społeczny Fair Play (LAUREAT)

Tytuł projektu:
Sit2Play! – mobilność kadry sportowej dla promowania siatkówki na siedząco w Polsce

Projekt „Sit2Play!” miał na celu popularyzowanie siatkówki na siedząco, szczególnie wśród osób z orzeczeniem o niepełnosprawności, w tym po amputacjach. Kluczowym elementem była adaptacja dobrych praktyk zdobytych podczas job shadowingu w Słowenii, wprowadzająca program „I’m Possible” – sekcję młodzieżową siatkówki na siedząco jako formę rehabilitacji. Rezultaty obejmują rozwój kadry Fundacji, nawiązanie współpracy międzynarodowej z klubem Odbojkarsko društvo Šempeter, a także wzrost rozpoznawalności Fundacji, pozyskanie nowych partnerów i realizację wspólnych projektów w ramach Erasmus+.

Politechnika Śląska (WYRÓŻNIENIE)

Tytuł projektu:
SMARTherapy+: Smart learning for gait physiotherapy – a standardized tool for health higher education in Europe

Projekt „SMARTherapy+” odpowiada na rosnące potrzeby w zakresie fizjoterapii chodu, wynikające z niezdrowego trybu życia, starzenia się społeczeństwa oraz różnorodności przypadków chorobowych. Celem projektu było opracowanie innowacyjnego narzędzia edukacyjnego, opartego na cyfrowych grach edukacyjnych i wirtualnej rzeczywistości, które umożliwi profesjonalizację fizjoterapeutów. Wynikiem projektu jest stworzenie platformy edukacyjnej zapewniającej równy dostęp do wiedzy i dostosowaną metodologię nauczania, co przyczyni się do podniesienia jakości terapii chodu w Europie.

Zespół Szkół Licealno-Technicznych w Kluczborku

Tytuł projektu:
Projekt realizowany w ramach Akredytacji Erasmus+ w sektorze Kształcenie i szkolenia zawodowe

Projekt skierowany do uczniów Zespołu Szkół Licealno-Technicznych w Kluczborku umożliwił 21 osobom odbycie czterotygodniowej praktyki zawodowej w Sewilli. Uczestnicy pracowali w firmach związanych z logistyką, informatyką, programowaniem i ochroną środowiska. Dzięki praktyce uczniowie podnieśli swoje kompetencje zawodowe, pokonali barierę językową i zdobyli doświadczenie w międzynarodowym zespole. Projekt promuje edukację włączającą, umożliwiając wyrównywanie szans uczniów zagrożonych wykluczeniem społecznym. Uczestnicy, w tym wychowanek domu dziecka, zyskali pewność siebie i umiejętności językowe, co zwiększyło ich szanse na rynku pracy. Projekt stał się inspiracją dla promocji szkoły i kierunków technicznych, a dodatkowe lekcje językowe poprawiły kompetencje językowe uczniów.

Specjalny Ośrodek Rewalidacyjno-Wychowawczy dla Dzieci i Młodzieży z Autyzmem w Gdańsku

Tytuł projektu:
Rozwój jako droga do efektywnego wsparcia

Projekt ma na celu wsparcie edukacyjne i terapeutyczne osób z autyzmem, w tym tych z niepełnosprawnością intelektualną. 20 nauczycieli uczestniczyło w zagranicznych kursach metodycznych, ucząc się innowacyjnych metod pracy z uczniami, takich jak nauka przez zabawę czy wykorzystanie robotów w edukacji. Uczestnicy zapoznali się również z technologiami wspomagającymi komunikację, w tym programem „Mówik”, który umożliwił uczniom wyrażanie większej ilości informacji. Nowo zdobyta wiedza została przekazana całej kadrze, co podniosło jakość nauczania i komunikacji z uczniami.

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 2 im. dra Janusza Korczaka w Przemyślu

Tytuł projektu:
Między słowami

Celem projektu było rozwijanie kluczowych kompetencji uczniów z niepełnosprawnościami, wspieranie ich integracji społecznej oraz zwiększanie świadomości o osobach z niepełnosprawnościami. Uczniowie zdobyli doświadczenie w międzynarodowym środowisku, doskonalili język angielski, rozwijali kreatywność oraz umiejętności komunikacji i pracy zespołowej. Zrealizowano również innowacyjne metody nauczania, w tym wykorzystanie przedmiotów artystycznych. Efektem projektu było stworzenie multimedialnych materiałów, takich jak albumy fotograficzne, filmy, książeczki oraz prezentacje o kulturach krajów partnerskich. Projekt wzbogacił uczestników o wiedzę o innych kulturach, tradycjach i języku migowym, a także zwiększył ich samodzielność i motywację do nauki.

Fundacja TAK – Twórczy, Aktywni, Kochający

Tytuł projektu:
Dream City – smart and barrier free

Projekt ma na celu wprowadzenie idei „smart city” w kontekście społecznym, z uwzględnieniem potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Uczestnicy, w tym osoby niewidome i słabo widzące, będą pracować nad przekształceniem swojej miejscowości w przestrzeń bardziej dostosowaną do różnych grup społecznych. W ramach wymiany międzynarodowej młodzież z Polski i Łotwy weźmie udział w warsztatach, które pomogą w wypracowaniu praktycznych rozwiązań. Efektem projektu będą m.in. filmiki promujące ideę oraz rozwój kompetencji w zakresie inkluzywności i projektowania przestrzeni publicznej.

Fundacja „Aktywni XXI”

Tytuł projektu:
Seniorzy w akcji

Projekt dotyczył aktywizacji i podnoszenia kompetencji cyfrowych, społecznych oraz językowych słuchaczy Jeleniogórskiej Akademii III Wieku. W działaniach uczestniczyło 20 seniorów, którzy brali udział w mobilnościach edukacyjnych w Europie. Szczególnie blended mobility motywowały do nauki ICT i języka obcego, rozwijając przy tym empatię, tolerancję i współpracę. Dwie mobilności grupowe (we Włoszech i w Portugalii) obejmowały warsztaty językowe, artystyczne, terapeutyczne i integracyjne. Projekt zwiększył kompetencje uczestników i ich zaangażowanie społeczne.

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Janusza Korczaka w Sokółce

Tytuł projektu:
Śladami przeszłości

Projekt „Śladami przeszłości” to wspólna podróż przez historię życia Izabeli i Jana Klemensa Branickich. Celem było poszukiwanie wspólnego dziedzictwa kulturowego, promowanie dialogu i współpracy między partnerami. Uczestnicy poznali korzenie historyczne, tradycje wsi oraz sylwetki postaci ważnych dla obu krajów. Zajęcia w muzeach, wspólne wydarzenia sportowe i warsztaty z TIK rozwijały kompetencje uczestników, wspierały integrację oraz poszerzały horyzonty edukacyjne. Projekt promuje tolerancję i zrozumienie międzykulturowe.

grupa nieformalna Kontrasty

Tytuł projektu:
My i oni

Projekt koncentruje się na przeciwdziałaniu polaryzacji społecznej, wzmacnianiu dialogu i budowaniu porozumienia we Wrocławiu, mieście zmagającym się z wyzwaniami wynikającymi z dezinformacji, radykalizacji poglądów oraz napięć związanych z migracją. Działania obejmują edukację medialną, warsztaty dialogu międzykulturowego i debaty społeczne, które stworzą przestrzeń do wymiany perspektyw. Chcemy wspierać integrację społeczną i przeciwdziałać budowaniu podziałów „MY” kontra „ONI”.