Aktualności
09.12.2024
Laureaci konkursów edukacyjnych FRSE 2024
9 grudnia 2024 r. w Warszawie odbyła się uroczysta gala wręczenia nagród edukacyjnych FRSE, podczas której ogłosiliśmy laureatów naszych konkursów. Czas poznać zwycięzców!
Wśród wyróżnionych projektów w konkursie EDUinspiracje znalazły się inicjatywy z zakresu edukacji społecznej, ekologii, synergii dla edukacji, umiejętności cyfrowych i wyrównywania szans. Wręczono także nagrody indywidualne dla EDUinspiratora i Młodego EDUinspiratora oraz uhonorowano zwycięzców konkursów EDUinspiracje Media, EITA (European Innovative Teaching Award) i ELL (European Language Label).
A oto wszyscy nagrodzeni:
EDUinspiracje 2024
Działania społeczne:
Fundacja Pasjonaci Życia
Tytuł projektu: You are more than one life – adult education for promotion of transplantation
Projekt miał na celu wspomóc organizacje partnerskie w promowaniu dawstwa organów i transplantologii, angażując osoby po przeszczepach w działania edukacyjne i informacyjne. Jego zwieńczenie to organizacja konferencji w celu wymiany doświadczeń, opracowanie broszury z dobrymi praktykami, program szkoleniowy dla edukatorów oraz 30 filmów edukacyjnych. Projekt przyczynił się do wzrostu świadomości społecznej o wartości dawstwa organów, wspierając reintegrację osób po przeszczepie w życie zawodowe i społeczne.
Ekologia:
Szkoła Podstawowa nr 363 im. Profesora Witolda Doroszewskiego w Warszawie
Tytuł projektu: Szkoła nowoczesna, ekologiczna i włączająca
Projekt rozpoczął się w roku szkolnym 2022/2023 i miał na celu wdrożenie nowoczesnych, ekologicznych i włączających praktyk edukacyjnych z udziałem nauczycieli z 8 krajów europejskich. Efektem były liczne inicjatywy: Ekologiczny Koncert, Tydzień Ziemi, międzynarodowe projekty eTwinning oraz wzrost zaangażowania uczniów w działalność ekologiczną. Projekt przyniósł trwałe zmiany, w tym proekologiczne praktyki i otwarte lekcje.
Synergia dla edukacji:
Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
Tytuł projektu: Digital Skills in Farming for Future Agriculture
Projekt promuje transformację cyfrową w kształceniu zawodowym sektora rolno-spożywczego, szczególnie na obszarach wiejskich. Jego celem było opracowanie modelu szkolenia zawodowego podnoszącego umiejętności cyfrowe osób pracujących w tym sektorze. Powstały platforma z elastycznym kursem MOOC oraz cyfrowe repozytorium Otwartych Zasobów Edukacyjnych. Projekt wspierał nauczycieli i trenerów, zmniejszając cyfrową przepaść, a także promował naukę przez całe życie. Rezultatem jest także szeroka promocja projektu przez kanały online i offline.
Umiejętności cyfrowe:
Fundacja Małopolska Izba Samorządowa
Tytuł projektu: Bots and Artificial Intelligence: developing competences to deal with the new coworkers
Projekt ma na celu wspieranie pracowników w rozwijaniu kompetencji niezbędnych do skutecznego radzenia sobie z wyzwaniami wynikającymi z obecności robotów i sztucznej inteligencji w pracy. Skupia się na takich umiejętnościach, jak inteligencja emocjonalna, praca zespołowa, zdolności adaptacyjne i krytyczne myślenie. Rezultatem projektu będą studia przypadków ilustrujące wpływ AI i robotyki na rynek pracy oraz szkolenia z zakresu sztucznej inteligencji i umiejętności miękkich, umożliwiające pracownikom przystosowanie się do zmieniającego się środowiska pracy.
Wyrównywanie szans:
Fundacja Społeczny Fair Play
Tytuł projektu: Sit2Play! – mobilność kadry sportowej dla promowania siatkówki na siedząco w Polsce
Projekt miał na celu popularyzowanie siatkówki na siedząco, szczególnie wśród osób z orzeczeniem o niepełnosprawności, w tym po amputacjach. Kluczowym elementem była adaptacja dobrych praktyk zdobytych podczas job shadowingu w Słowenii, wprowadzająca program „I’m Possible” – sekcję młodzieżową siatkówki na siedząco jako formę rehabilitacji. Rezultaty obejmują rozwój kadry Fundacji, nawiązanie współpracy międzynarodowej z klubem Odbojkarsko društvo Šempeter, a także wzrost rozpoznawalności Fundacji, pozyskanie nowych partnerów i realizację wspólnych projektów w ramach Erasmus+.
Wyrównywanie szans (wyróżnienie):
Politechnika Śląska
Tytuł projektu: SMARTherapy+: Smart learning for gait physiotherapy – a standardized tool for health higher education in Europe
Projekt odpowiada na rosnące potrzeby w zakresie fizjoterapii chodu, wynikające z niezdrowego trybu życia, starzenia się społeczeństwa oraz różnorodności przypadków chorobowych. Celem projektu było opracowanie innowacyjnego narzędzia edukacyjnego, opartego na cyfrowych grach edukacyjnych i wirtualnej rzeczywistości, które umożliwi profesjonalizację fizjoterapeutów. Wynikiem projektu jest stworzenie platformy edukacyjnej zapewniającej równy dostęp do wiedzy i dostosowaną metodologię nauczania, co przyczyni się do podniesienia jakości terapii chodu w Europie.
EDUinspirator 2024
Zwyciężczyni:
Aleksandra Kurowska-Susdorf
Instytucja: Społeczna Szkoła Podstawowa nr 1 im. Janusza Korczaka w Wejherowie
Osoba prowadząca szeroko zakrojoną działalność edukacyjną związaną z kulturą, tradycjami, historią, promocją nauki języków obcych, ekologią i edukacją outdoorową, mająca bardzo duży wpływ na swoje otoczenie. Ukończyła edukację wczesnoszkolną oraz nauczanie języka angielskiego, a także Kolegium Nauczania Języków Obcych na Uniwersytecie Gdańskim. Studiowała również na Uniwersytecie w Bremen oraz w Husum. Od 2007 r. zatrudniona w Społecznej Szkole Podstawowej nr 1 w Wejherowie jako nauczycielka języka angielskiego.
Młody EDUinspirator 2024
Zwyciężczyni:
Kinga Piaseczna
Instytucja: Fundacja My Future
Studentka studiów magisterskich na kierunku geodezja i kartografia, łącząca osiągnięcia akademickie z aktywną działalnością społeczną. Uczestniczy w krajowych i międzynarodowych konferencjach naukowych, prezentując wyniki swoich badań. Działa jako liderka i współkoordynatorka projektów edukacyjnych w Fundacji My Future. Prowadzi warsztaty motywujące młodzież do aktywnego uczestnictwa w procesach decyzyjnych i rozwoju umiejętności, wpływając na wzrost ich pewności siebie oraz świadomości społecznej.
EDUinspiracje Media 2024
Wywiad:
Karolina Magiera-Wróbel
Praca: IntegrART Centrum Kultury Dworek Białoprądnicki – Kultura Wre
W tej kategorii zwyciężyła praca, która zachwyciła jury świetną jakością realizacji wideo oraz międzynarodowym charakterem – program prowadzony w języku angielskim ukazuje rozmowy z ludźmi z różnych krajów. Oprócz informacji o Europejskim Korpusie Solidarności autorzy postawili na uniwersalne tematy związane z planami i życiem.
Reportaż:
Aleksandra Wojtaszek | Redakcja: Tygodnik Powszechny
Praca: Erasmus: program, który zmienił studiowanie i życie pokolenia Polaków
Zwyciężyła praca, która urzekła jurorów zarówno doskonałym warsztatem dziennikarskim, jak i głębią refleksji nad tematem. Autorka, wplatając osobiste doświadczenia i wspomnienia, zbudowała wielowymiarowy obraz wpływu programu Erasmus na pokolenie młodych ludzi, umiejętnie łącząc perspektywę jednostkową z analizą społeczną. Reportaż wyróżnia się nie tylko precyzyjnym językiem, ale także wnikliwością w ukazaniu transformacji osobistej i zawodowej, jaką ten program umożliwia.
Publicystyka:
Jędrzej Winiecki | Redakcja: Polityka
Praca: Erazmianie
Nagrodzona praca wyróżnia się doskonałym warsztatem dziennikarskim i wnikliwością. Autor zręcznie opowiada historię Sofii Corradi, ukazując jej walkę z biurokracją jako genezę programu Erasmus. Tekst łączy faktografię z lekką narracją i barwnymi anegdotami, które ożywiają opowieść, wprowadzając czytelnika w historyczne tło i społeczne znaczenie programu. Wyważenie między emocjonalnym przekazem a bogactwem informacji czyni artykuł inspirującym i przystępnym dla szerokiego grona odbiorców.
Materiał studencki:
Paulina Martyniuk
Praca: Możliwości bez granic
W tej kategorii zwyciężyła dynamiczna i profesjonalnie wykonana praca, która doskonale wykorzystuje potencjał mediów społecznościowych. Krótki film w formie „viralu” w atrakcyjny sposób prezentuje program Erasmus, łącząc pozytywny przekaz z ciekawym ujęciem motywacji do wyjazdów. Przekonująca narracja i nowoczesna forma sprawiają, że materiał przyciąga uwagę i skutecznie angażuje odbiorców.
European Language Label 2024
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Tytuł projektu: Majority and Minority Languages in School Environment: Helping Teachers, Students and Parents
Projekt skupiał się na rozwijaniu współpracy międzynarodowej w odpowiedzi na wyzwania społeczeństwa migracyjnego. Konsorcjum obejmowało instytucje z Polski, Grecji, Niemiec i Irlandii. Głównym celem było wsparcie nauczycieli w nauczaniu wielojęzycznych klas i tworzenie przyjaznego środowiska szkolnego. Opracowano materiały dydaktyczne dla nauczycieli i rodziców, pakiety powitalne, warsztaty, rekomendacje oraz publikacje naukowe. Projekt podkreślał znaczenie współpracy szkoły z rodzinami uczniów migrantów.
Intercultural Education Consulting Beata Mirecka-Jakubowska, Opole
Tytuł projektu: Connected Learning-implementing international intercultural online student collabaration, focused on 21st century skills
Projekt CL wspiera współpracę instytucji edukacyjnych dzięki wykorzystaniu ICT i e-learningu, dostosowując proces edukacyjny do aktualnych potrzeb. Opracowano 8 Modułów Connected Learning z materiałami dla uczniów i nauczycieli, test Strengthsfinder Analyzer, kurs TeachHybrid oraz przewodnik wideo. W projekcie uczestniczyły szkoły z Polski, Islandii, Grecji, Turcji i Indonezji, umożliwiając 900 uczniom stworzenie ponad 600 prac kreatywnych. CL rozwija kompetencje cyfrowe, komunikację i współpracę międzynarodową.
I Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Wyspiańskiego w Mławie
Tytuł projektu 1: #StolenMemory
Projekt #StolenMemory, realizowany przez Arolsen Archives od 2016 r., wspiera zrozumienie historii Holokaustu i II wojny światowej. Nauczyciele uczestniczą w warsztatach, a uczniowie korzystają z autentycznych dokumentów i relacji świadków, rozwijając kompetencje językowe i dialog międzykulturowy. Dzięki projektowi odnaleziono krewnych ofiar, zwrócono ponad 850 pamiątek, a uczniowie odwiedzali miejsca pamięci, ucząc się o przeszłości i przywracając pamięć o zapomnianych historiach.
Tytuł projektu 2: Aus der Vergangenheit lernen und gemeinsam Brücken in die Zukunft bauen
Projekt obejmował działania na rzecz wzajemnego zrozumienia historii Europy wśród młodzieży z Polski, Niemiec i Austrii. Kluczowym elementem były warsztaty z Johannesem Volkmannem w Hersbruck, zwiedzanie dawnego obozu koncentracyjnego we Flossenbürg oraz centrum dokumentacyjnego i Pałacu Sprawiedliwości w Norymberdze. Celem było pogłębienie wiedzy o II wojnie światowej, rozwijanie umiejętności językowych w angielskim i niemieckim, a także wspólne tworzenie „znaków drogowych sprawiedliwości”, symbolizujących dialog i porozumienie.
Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny
Tytuł projektu: Otwarta Łódź
Migracja ekonomiczna i kryzys uchodźczy stawiają wyzwania dla rynku pracy i społeczności. Projekt „Otwarta Łódź” miał na celu integrację migrantów poprzez naukę języka i kultury polskiej oraz rozwój kompetencji międzykulturowych pracowników sektora publicznego. Działania obejmowały kursy językowe, szkolenia z komunikacji międzykulturowej i otwarte spotkania. W projekcie uczestniczyło 538 osób, a jego efektem była poprawa jakości życia migrantów i skuteczniejsza komunikacja w instytucjach publicznych.
Zespół Szkół nr 24 im. Mariana Rejewskiego w Bydgoszczy
Tytuł projektu: Love Music, Love Yourself!
Celem projektu było wsparcie uczniów zagrożonych wykluczeniem poprzez wykorzystanie muzyki jako narzędzia edukacyjnego i terapeutycznego. Zajęcia muzyczne i muzykoterapeutyczne pomogły uczniom rozwijać koncentrację, wyrażać emocje oraz poprawiać umiejętności komunikacyjne i społeczne. Dzięki współpracy w międzynarodowych zespołach oraz nauce nut, języków obcych i zarządzania czasem uczniowie zwiększyli pewność siebie, pozytywne nastawienie do szkoły i zrozumienie różnorodności kulturowej.
EITA 2024
Szkoły podstawowe:
Fundacja Thinking Zone
Tytuł projektu: Let’s teach critical thinking
Projekt koncentrował się na rozwijaniu umiejętności myślenia oraz zwiększaniu świadomości środowiskowej, samopoznania, zdrowia psychicznego, relacji międzyludzkich i pracy zespołowej. Grupa docelowa to 15 nauczycieli. Zastosowano metodologię opartą na wiedzy, umiejętnościach oraz wartościach, promującą samoświadomość, inteligencję emocjonalną i uważność. Projekt doprowadził do wymiany nauczycieli, a także zainicjował współpracę w ramach eTwinning oraz wymianę uczniów. Rezultatem były warsztaty, materiały edukacyjne, rozwój kompetencji oraz wzmocnienie współpracy międzynarodowej.
Szkoły ponadpodstawowe:
Zespół Szkół Agrotechnicznych i Ogólnokształcących im. Józefa Piłsudskiego w Żywcu
Tytuł projektu: Be a buddy not a bully
Projekt koncentrował się na włączeniu społecznym, równości, sukcesie uczniów z grup zagrożonych, zaangażowaniu obywatelskim i odpowiedzialnym obywatelstwie, a także przeciwdziałaniu wczesnemu opuszczaniu szkoły i marginalizacji. Grupa docelowa obejmowała 54 nauczycieli i 300 uczniów. Projekt wykorzystał metody uczenia się rówieśniczego oraz nauczania pozaszkolnego, wprowadzając innowacyjne tematy, takie jak graffiti, mail art, fanziny i photovoice, angażując uczniów w kampanię przeciwdziałania przemocy. Efektem była poprawa kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie rozpoznawania bullyingu i zapobiegania mu, a także wzrost pewności siebie uczniów i ich motywacji do zmiany negatywnych postaw.
Szkoły branżowe i techniczne:
Fundacja Ponad Granicami
Tytuł projektu: Stress-resistance. Preventing professional burnout of firefighters
Projekt koncentrował się na zdrowiu psychicznym, poczuciu własnej wartości, rozwiązywaniu problemów, walce z depresją, zdrowych nawykach oraz budowaniu zespołów. Grupa docelowa obejmowała uczniów, strażaków, nauczycieli zawodowych i psychologów. Uczestnicy nauczyli się radzenia sobie ze stresem oraz metod jego łagodzenia, korzystając z symulacji stresowych i zajęć praktycznych. Efektem projektu było opanowanie technik redukcji stresu, a jeden uczestnik podjął pracę jako zawodowy strażak. Projekt miał pozytywny wpływ na uczestników, w tym osoby z grupy marginalizowanej.